Skip to content

Kestävän kehityksen Rotterdam

Yle tarjoili mielenkiintoisen artikkelin siitä, miten eri tavolla Bangaldeshissa ja Alankomaissa on mahdollista valmistautua merenpinnan nousuun. Luin jutun Rotterdamissa, joten päätin heti alkaa katsella kaupunkin uusin silmin. Eli miten täällä, missä ilmastonmuutos tarkoittaa ihmisille pahempaa kuin päärynöiden kasvukauden pitenemistä, siihen varaudutaan.

Kävin tsekkaamassa muun muassa kelluvaa arkkitehtuuria. Rotterdamissa on pohdittu rakentamista, kun merenpinnan liikkeistä ei ole varmuuttaa.

image

image

Myös viljely katoilla on muuttumassa harrastamisesta vakavasti otettavaksi toiminnaksi. Tässä katolla toimiva puutarha ja ravintola, jossa kasvatetaan myös mehiläisiä.

 

Roofrop garden and restaurant combined. Still small scale, but a growing trend.

Ylen artikkeli pureutuu myös tulvaluukkuihin, joilla on tehokkaasti estetty vedentuloa ihmisten asuinalueille. Tilanne on Bangladeshissa aivan toinen. Väistämättä tulee mieleen, että näille hollantilaisten ratkaisuille tulee olemaan kysyntää lähivuosina. Maailman lisäksi pelastunee myös edelläkävijöiden talous.
Toinen asia, johon ei voi olla Hollannissa kiinnittämättä huomiota on pyöräilyn asema liikenteessä. Joka puolella on pyöräilijöille ja mopoilijoille omat kaistansa, molempiin suuntiin. Kun fasiliteetit ovat näin hyvät, ei tule pyöräilijänä mieleenkään rikkoa sääntöjä ajamalla jalkakäytävällä tai väärään suuntaan. Myös pyöräilyn turvallisuuteen voi suhtautua joko pakottamalla pyöräilijät käyttämään kypärää, mikä väistämättä on haitta (joskin ehkä pieni) pyöräilyn yleistymiselle tai rakentamalla infrastruktuuri tukemaan kevyttä liikennettä.

 

Great bike lanes to both directions.

Kun nämä Rotterdamin kokemukset vielä yhdisti vierailuun Amsterdamin hävikkiruokaravintolassa, Hollanti tosiaan näytti melkoisen näkemykselliseltä onnelta. Lopuksi eksyin kuitenkin lelukauppaan. Siellä hyllyjako oli tiukan perinteinen. Alla tarjonta pojille.
Not this way, please.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *